• PArt 2021

    Tijdschrift PArts met 1 uitgelicht werk, "Lock out" mbt. de Bloemendroom expositie in het Flower Art Museum. 2021 no.2


  • Vezel 2021

    Tijdschrift Vezel artikel; "Bloemenlevenscyclus in mijn dagelijks leven"  

    1e nummer 2021 p 24-29


  • Over Textielkunst 2017

    Intervieuw op de blog: Over textielkunst,  http://overtextielkunst.nl/2017/10/26/jose-van-loon/


      http://overtextielkunst.nl/2017/10/26/jose-van-loon/
  • PArt 2017

    Stukje tekst uit het tijdschrift pArt 2017/2 pag. 17-19, mbt. Buitengewoon Stijlvol + werk bij Special Arts. (Gehele serie is verkocht).

    Download PDF
  • De Gelderlader 2016

    Artikel Antonie de Ridder mbt duo expositie Lia Stouten en José van Loon.


  • De Gelderlander 2013

    De Gelderlander, Puntig, Antonie de Ridder over "Grafiek anders". (2013)


  • De Gelderlander 2012

    Artikel van Job van der Meer over de duo expositie Lia stouten en José van Loon in De Sleedoorn. 12-2012


  • Gelderlander 2011

    Artikel Antonie de Ridder

    Op initiatief van José van Loon nodigde Galerie Wit negen kunstenaars  één (gelegenheids)kunstenaarsduo voor een project met oude insectendozen van de voormalig entomologische collectie van de Wageningen Universiteit. Zo ontstond deze expositie met tien nieuwe  mini (kunst) collecties, die werd geopend door door kunstliefhebber en entomoloog Marcel Dicke (hoogleraar entomologie in Wageningen).

    José van Loon's "Invisible movements" van garen en zijde  weerspiegelen nog de oorsprong van die doosjes. Zij gaan over de onzichtbare bewegingen in ei, cocon en rups, die ze ziet als symbool voor de wijze waarop volwassenen reageren op de  “confrontaties in het leven” en hoe we die verwerken.  Geïnspireerd door de rake en soms wrede voorstellingen op Griekse vazen bouwde Marijke Mink minidrama's met gevouwen, gesneden en geknipte  papieren poppetjes, getiteld 'Klein lot'. Jan Hein van Rooy maakte twee mini collecties van diorama's: Collección Español met zijn  geliefde Spaanse landschappen waarin de Spaanse aarden zijn gebruikt als pigment voor tempera, en en één uit zijn ornithologisch laboratorium van vogels die hij herkende in wrakhout langs de Waal.  Gerda Ten Thije maakte een serie fijnzinnige tekeningen van zeldzame en bedreigde vogels in het natuurgebied De Blauwe Kamer. Wietske Schoenmaker construeerde een serie ritmische composities, "The roots of rythm remain", met papier afkomstig van boeken en bladen met bladmuziek. Het duo van Leeuwen/van Lieshout ging zich te buiten aan uitbundige figuratieve fantasieën met gebruikmaking van verf, karton, bedrukt papier, en spelden en spijkers.En wellicht toevallig verwijzen tot slot vier kunstenaars direct naar religie. Jan de Vos gebruikte van het kruis ontdane christusbeelden verzameld op Franse rommelmarkten in een serie getiteld "Bevrijd". Rinke Nijburg zorgde voor een vervolg daarop met de serie Preliminary drawings for Piëta. Ada Dispa liet zich inspireren door de Bijbel- en psalm teksten  van Brahms' Deutchses Requiem, terwijl Marcel Reijerman zijn set doosjes omvormde tot relikwie schrijntjes voor overleden dierbaren: "Reflection- Resurrection". (bron:  www.galeriewit.nl


  • Ede Stad 2011

    Solo expositie Historisch Museum Ede 2011


  • Gelderlander 2008

    Artikel Antonie de Ridder 05-2008


  • Tubantia 2004

    Twentse Courant Tubantia van Herman Haverkate met foto van Hans Prinsen, 25-07-04 t/m 25-09-04: KERAMISCH TEXTIEL, TEX 2004TIELE KERAMIEK